Asiakaslähtöinen markkinointi
Markkinointi käsitteenä voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Minulle se tarkoittaa kaikkea sitä, mitä yritys tekee saadakseen asiakkaan ostamaan ja käyttämään palveluita ja tuotteita. Markkinointia tulisi tehdä aina asiakaslähtöisesti, sillä markkinointi on parhaimmillaan asiakkaan palvelemista, asiakkaan tilanteen tai ongelman ratkaisemista eikä oman tuotteen väkisin tuputtamista.
Jotta markkinoinnin tekijä pystyy palvelemaan asiakasta, on tärkeää ymmärtää markkinatilanne, ymmärtää asiakkaan tarpeita ja tilanteita ja kehittää palveluitaan siihen sopiviksi. Miellyttävä palvelukokonaisuus paketoidaan markkinointiviestinnäksi, joka suunnitellaan tavoittamaan haluttu kohderyhmä
Joskus se on suoraviivainen kehotus ostamaan, joskus se on pidemmän kaavan mukainen houkuttelupeli. Riippuu täysin siitä, missä vaiheessa asiakas on. Itse asiassa kaikki riippuu hänestä, asiakkaasta.
Markkinointia suunnittelen usein näiden vaiheiden kautta
Huomion herättäminen
Innostuksen tartuttaminen
Aktivointi ja osallistaminen
Myynti
Mitataan aina loppujen lopuksi myynnillä, liiketoiminnan menestyksellä. Erityspaino sanalla “mitataan”, koska mainonnan tehokkuutta tulee mitata jotta oppii tekemään asioita vielä fiksummin.
Aiheesta kertomassa Business Oulun tapahtumassa 2019
Markkinointia kannattaa tehdä monella eri tasolla, enemmän tai vähemmän jatkuvasti, ei vain satunnaisina kampanjatoimenpiteinä jotka pahimmillaan ovat aina erilaisia, kertovat uutta tarinaa.
Meillä on yksi kattotason tärkeä tarina: kilpailuetumme. Kerromme sitä varioiden, eri kärjin eri kohderyhmille, laajasti eri kanavia ja tapoja hyödyntäen. Kaikkiin ei pure sama viesti.
Maskot pystyy auttamaan yritystäsi luomaan markkinointistrategian, suunnittelemaan erilaisia markkinointitoimenpiteitä sekä toimintamallin systemaattisen ja tehokkaan tekemisen takaamiseksi.
Kaikki liittyy kaikkeen, ja sen takia Maskotin etu on laaja ymmärrys modernista digitaalisesta liiketoiminnasta.